برگزیدگان جشن حافظ ۱۴۰۳ معرفی شدند | «در انتهای شب» درخشید! رونمایی از بخش کودکان و نوجوانان شبکه بین‌المللی معارف اهل‌بیت(ع) حامد وکیلی: برخلاف فیلم و سریال بزرگسال برای کار کودک هزینه‌ای نمی‌شود آمار فروش سینمای ایران در آبان ۱۴۰۳ | «زودپز» همچنان پرفروش تصویرگری، هنری فراتر از مرز‌ها و محدودیت‌هاست پرواز نستعلیق در «هوای چگونگی» | گزارشی از یک نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه آسمان ملیکا شریفی‌نیا خبر ازدواجش را منتشر کرد + عکس جشنواره تصویرگران مشهد افتتاح شد (۳ آذر ۱۴۰۳) فرزاد حسنی با «مسابقه بی‌سابقه» در راه تلویزیون «سیدمهدی سجادی» سرپرست بنیاد سینمایی فارابی شد «خماری» مهیار ساعدی گیشات را تکان داد | درباره فروش کم‌سابقه یک نمایش در مشهد کوتاه درباره «کیهان کلهر» به بهانه تولد ۶۱ سالگی‌اش «اسپایک لی» رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد «امیر جدیدی» با فیلم جدید حاتمی‌کیا در راه جشنواره فجر رونمایی از ۸۵ فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ شمارش معکوس برای تماشای «اکنون» آغاز شد + فیلم
سرخط خبرها

کارگاه «پژوهش، دریچه‌ای به نگارش» رویداد ملی روایت شهر برگزار شد | اهمیت پژوهش در فیلمنامه به روایت علیرضا رضاداد

  • کد خبر: ۱۸۰۱۶۶
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
کارگاه «پژوهش، دریچه‌ای به نگارش» رویداد ملی روایت شهر برگزار شد | اهمیت پژوهش در فیلمنامه به روایت علیرضا رضاداد
سلسله رویداد هم آفرینی فیلمنامه مبنی بر هویت با عنوان «پژوهش دریچه‌ای به نگارش» با حضور علیرضا رضاداد، امروز ۲۹ مردادماه، در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا رضاداد با اشاره به اینکه بیشتر تمرکز ما بر روی نقش و اهمیت پژوهش است، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های ما در فیلم‌سازی در ساختار‌های مختلف همچون مستند سازی و داستان نویسی  عمدتا ضعف فیلمنامه است و علت آن نقش پژوهش در فیلمنامه است.

دبیر چندین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، درباره اهمیت پژوهش و شیوه‌های پژوهش برای تولید فیلم  افزود: پژوهشی که برای تولید فیلم انجام می‌شود با پژوهشی که برای اثبات یا رد نظریه انجام می‌شود، متفاوت است بنابراین باید از منظر فیلم سازی به پژوهش نگاه کنیم.

کارگاه پژوهش، دریچه‌ای به نگارش رویداد ملی روایت شهر برگزار شد | اهمیت پژوهش در فیلمنامه به روایت علیرضا رضاداد

رضاداد تولید با بیان اینکه محتوا تصویری، از یک ایده شروع می‌شود و سپس به طرح تبدیل می‌شود، ادامه داد: بر روی طرح، پژوهش‌هایی انجام می‌شود و سپس فیلمنامه (متن) شکل می‌گیرد و در ادامه روند تولید، تولید نمایش و بازخورد را طی می‌کند.

به گفته این سینماگر، این موارد زنجیره‌ای است که هر محتوایی را تولید می‌کند.  همچنین منابع تولید، تجهیزات، نقدینگی، نیروی انسانی و خدمات، عناصری هستند که برای ساخت فیلمنامه به آن‌ها نیاز داریم. البته باید گفت که شیوه انجام کار و زمان در فیلم‌نامه‌ها متفاوت است.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون تاکید کرد: در پژوهش برای تولید محتوا که قرار است به صورت تصویری ایجاد شود بیش از هر چیز، مخاطب مهم است.

مجری طرح فیلم سینمایی «محمد رسوال الله» با اشاره به پرسش‌های اصلی پژوهش برای تولید محتوا، گفت: «داده‌های مورد نیاز ما در چهار چوب طرح چیست؟ مخاطب و مخاطبان در این خصوص چگونه می‌اندیشند؟ چه تغییر نگرشی در مخاطب مورد انتظار است؟» از سری پرسش‌های مهم این پژوهش است. گفتنی است یکی از مهمترین انواع پژوهش، پژوهش‌های محیطی است یعنی زندگی با کسانی که جزو سوژه‌های اصلی فیلم‌ساز هستند.

این پژوهشگر با اشاره به دسته بندی پرسش‌های مخاطبان، ادامه داد: پرسش‌ها به دو دسته اولویت (اصلی) و فاقد اولویت (فرعی) تقسیم می‌شوند و البته باید گفت که پرسش‌های فاقد اولویت می‌تواند در فیلمنامه تغییرات ایجاد کند بنابراین نباید به سمت این پرسش‌های فرعی رفت.

رضاداد با اشاره به اینکه فیلم ساز باید به پژوهش‌های خود تسلط و آگاهی کامل داشته باشد، تاکید کرد: وقتی به فیلم او نقد شد، می‌تواند توضیحات کامل و قانع کننده‌ای برای نقد وارد شده ارائه دهد. فیلم ساز باید زاویه دوربین را تغییر دهد و به نقطه‌ای نگاه کند که برای مخاطب جذاب‌تر باشد. به این ترتیب پژوهش و بازخورد کمک می‌کند تا فیلم ساز درست گام بردارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->